toklin

GRATTIS!

Publicerad 2011-07-30 12:06:27 i Allmänt

Grattis kära Clara! Hoppas du får en underbar dag med mys och tårta!

Vilken dag?

Publicerad 2011-07-26 20:33:10 i Allmänt

Har jobbat dygn...fast hade sovande natt. 15.30-15.30. Så trött när jag kom hem så jag däckade en stund på soffan. Har tydligen varit toppen väder i Kristinehamn idag, vill vara där så jag och Emil kan åka ut på sjön! Kommer inte bli av den här sommaren.

Har gjort pizza och sitter och lyssnar på Veronica Maggio låtar i väntan på att pizzan ska bli färdig i ugnen. Försöker plugga in några låt texter, ska eventuellt gå till Ritz och lyssna när hon sjunger^^

Imorgon efter jobbet kommer älsklingen! Fast han stannar tyvärr bara till torsdag kväll för då kommer hans pappa så ska dom åka till Budapest för att kolla på formel 1. Vill nog inte följa med på formel 1 men Ungern kaske är coolt?!

Namngivar fest

Publicerad 2011-07-22 21:50:01 i Allmänt

Oj vad tyst det blev när alla 35 gästerna gick... Det  har varit namngivar fest för Edith! Snällaste lilla bebis.
Nästan lite ont i magen efter alla kakor och god chokladtårta.
Presenten från mig och morbror Emil

Alice fick en kånkenväska av mig och Emil när hon fyllde 1 år och självklart ska lillasyster också ha en^^

Varför ska det bara regna och regna när jag har lite ledigt!? Imorgon åker jag tillbaka till Örebro. Jobbet väntar men men först ska jag träffa Kristin! Får se vad vi hittar på. Nu jobbar jag till onsdag å sen en dag ledigt igen, hoppas på sol då.

Nu ska Emil och jag ta en promenad, vi måste få lite frisk luft och gå av oss lite fika^^

Nattpass

Publicerad 2011-07-21 09:06:25 i Allmänt

Har precis kommit hem från jobbet. Har nu gjort mitt första nattpass, det var inte så hemskt som jag hade föreställt mig^^ Fick sova hela natten utan en massa spökljud. Ska packa ihop mina sista saker sen tar jag bussen hem till Kristinehamn för en helg med älsklingen! Ska också få träffa mamsen och Stefan. Har inte träffat dom på över en månad, SAKNAR!

Hm, fingrarna måste ha hamnat lite fel när jag skrev New York inlägget, självklart så startade min och Stinas resa den 18 juni INTE 13^^ Tack för påminnelsen!!

Minnen

Publicerad 2011-07-20 11:41:49 i Allmänt

Startade första låten på toplistan- spotify, en av låtarna de spelade om och om igen på radion i USA. Ah minnen! *Pitbull- Evetything*

Upp med håret i en knut, på med städhandskarna och lite passande städmusik. Snart kommer lägenheten skinna som på nytt^^

New York

Publicerad 2011-07-19 14:28:01 i Allmänt

Ska försöka skriva lite och visa några bilder från USA resan.

Vi bokade resan den 19 januari och efter all väntan var vi äntligen framme vid avresedatumet 13 juni.
Vi var tvungna att först flyga till Helsingfors för att byta flyg. Sen hade vi många flygtimmar framför oss men det gick ganska bra. Så var vi äntligen framme i New York.

Efter en nära döden färd in till Manhattan, slit och släp med väskorn var vi framme på vandrarhemmet YMCA.
Vi bodde precis vid Central Park så läget var toppen tycker jag. Det minimala rummet bestod av en våningssäng, en liten TV, bänk och stol och AC. Lite längre bort i korridoren fanns badrummet med 3 toaletter varav 1 fungerade...3 duschar. Tyvärr kunde jag och Stina inte förstå hur alla kunde stå och duscha så länge, vi fick bara kallvatten när vi skulle duscha...MEN efter 2dagar kom vi på hur man vred på varmvattnet. Smarta turister, vilket visar sig igen senare på resan^^

Det var lite jobbigt med tidsomställningen men redan första dagen var vi igång med turistandet. Vi tog tunnelbanan ner till Battery Park där färjorna till Frihetsgudinnan och Ellis Island går ifrån.
Bild från båten in mot staden

Detta var en varm och mysig dag med mycket intressant historia.
Var svårt att förstå att vi faktiskt var i New York nu.
Jag hade föreställt mig att Frihetsgudinnan skulle vara högre men men.

Tyvärr så fick man inte gå upp och kolla, var avstängt. Efter ett varv och en koll i souvenirbutiken tog vi färjan till Ellis Island där alla imegranter kom som ville komma till USA för att jobba och leva. Till den nya världen. Mellan slutet av 1800-talet fram vill mittan av 1900-talet var man tvungen att resa till Ellis Island innan man kunde få stanna och leva i USA.

Jag tyckte att det var jätteintressant och jag rekomenderar verkligen att man åker hit, specielltt om man ändå tar båten till Frihetsgudinnan. Man kunde läsa om hur nästan 12miljoner människor kom hit i hopp om att få starta ett nytt bättre liv. Allt man ägde var kanske 2 väskor och lite pengar. Man blev förhörd och en läkare undersökte varje person i snitt några få sekunder, var man frisk så fick man fortsätta in i landet men hade man någon farlig sjukdom fick man tyvärr återvända hem till sitt egna land.

När Stina och jag kom tillbaka till "fastlandet" igen såg vi vi att det stod en grupp med människor och tog kort på nåt. Nyfikna som vi var så gick vi dit. Där stod en man med en T-Shirt som det stod Men in Black 3 på...??Åh plötsligt så kom Will Smith gående på gatan!

Inte världens bästa bild men han är det i alla fall^^
Vi hann med så mycket saker i New York, vi hade en lugn eftermiddag med fika i Central Park och sista dagen när det regnade satt vi på en pub. Men annars har vi kört gärnet och ändå ville vi se och göra fler saker. Jag tänker definitivt åka dit igen.

Bilder från Central Park

Jag hade med mig mina nyinköpta gymnastikskor som jag tänkte ha när vi skulle gå omkring i stora staden men jag använde dom bara en gång, när vi sprang en morgon i Central Park. Det var folk som sprang runt i parken från tidig morgon till sen kväll, så vi ville inte vara sämre. Men vi har gått helt galet mycket fram och tillbaka, hit och dit. Vi har haft så ont i fötter och ben men vi gav inte upp för det^^

En av dagarna ägnade vi åt shopping! Massa gator med höghus och massa affärer! Skoj skoj. Men min plånbok tillät inte att jag handlade så mycket, inte min väska heller för den delen^^ Sorry mamma men benen på väskan gick sönder...

Innan vi åkte köpte jag en guidbok över New York, den har följt med i väskan varje dag och varit till stor hjälp när vi skulle hitta runt i staden!

Time Square på dagen och på kvällen

Vi besökte Empire State Building

Vi åkte upp och såg ut över ett upplyst Manhattan. Det blåste ganska mycket, jag tyckte nog inte att det var värt pengarna.

En dag ägnade vi på American Museum Natural History. Vi såg bland annat dinousarie skelett, lärde oss mer om jorden, havet och rymnden. Skoj skoj!

Ja det var en liten del av resan, bara början^^
Sista natten hade vi inte något rum för vi skulle flyga till Las Vegas klockan 7 på morgonen å vi ville inte betala för ett rum...Vilket jag tror vi ångrar. Vi åkte ut till flygplatsen vid kanske 11 på kvällen. Vi tänkte att det måste ju finnas några stolar eller soffor som man kan sova på men ICKE! det fanns två stål bänkar...Inte skönt å kallt var det också. Vi vände och vred på oss men när klockan var 3 var vi båda nära till gråten. Tiden segasede sig fram till 7. "Upp i luften över stan i vårat flygplan"

Nu ska jag göra mig färdig och ska snart åka å jobba.
Ska skriva om resten av resan imorgon.

Ha en bra dag. Hoppas att det är mer sol hos er än vad det är här!

Hemma

Publicerad 2011-07-18 20:02:12 i Allmänt

Oj då! Har varit lite dålig med bloggandet men har man semester så har man. Lyckades bara få tag på dator några få gånger men det blev aldrig av att ag skrev nåt. sorry! MEN nu ska det bli ändring på det, ska sätta mig och sortera mina bilder och skriva lite om varje plats vi varit på.

Idag var det första dagen på jobbet, eller ja, för sommaren. Hade hänt lite grejer som jag missat men kom snabbt in i rutinerna igen. Ska göra min första natt på onsdag, får se hur det går.